tirsdag den 26. februar 2013

Madpandekager 8-10 stk.

 
 

Jeg prøvede madpandekager for første gang for ikke så længe siden og jeg kunne li' hvad jeg smagte. Den eneste rigtige forskel på dejen er at man ikke kommer sukker i madpandekager.

Jeg brugte den samme type spinatfyld som jeg også bruger i mine spinathorn (http://thorsopskrifter.blogspot.dk/2011/11/spinathorn.html). Men man kan sagtens komme sit eget fyld i, kun fantasien sætter grænser.


Ingredienser:
  • 3,5 dl mælk
  • 3 dl mel
  • 3 æg
  • ½ tsk. salt
  • 25 g smør - smeltet
  • knivspids smør til stegning
evt.
  • Krydderier der matcher dit fyld. (hvis jeg fx bruger en karry baseret fyld ville jeg komme lidt karrypulver i dejen.)
obs.:
  • Man kan sagtens bruge tortilla wraps i stedet for hvis man har lidt travlt =) 
Spinatfyld:
  • 1 pose friske spinatblade (eller ½ pose optøet frossen).
  • ½ rødløg - finthakket
  • ½ klump domyati ost - i tern (der kan godt bruges mindre da man også dækker med revet ost)
  • 4 fed hvidløg -presset (mere eller mindre afhængig af ens smag)
Andet:
  • 1-2 glas (á 450 ml) tomat/pasta sauce
  • ½ pose revet ost
    •  evt. revet parmasan


Fremgangsmåde:

Pandekager:
  1. Slå æggene ud i mælken og bland med en gaffel.
  2. Kom mel og salt igennem en si i en anden skål.
  3. Hæld mælken ud melet, tilsæt smør og pisk sammen.
  4. Stil dejen i køleskabet i 30 min. for at hvile. (Lav fyldet imens)
  5. Varm en pande til middel-høj temp. og smelt en knivspids smør på panden. (det er kun nødvendigt med smør til den første pandekage da der er smør i dejen.)
  6. Kom 1-2 dl dej på panden og steg indtil godt brun på begge sider, (ca. 1 min. pr side.)
Fyld:
  1.  Hvis du bruger frisk spinat skal det lige opvarmes i en gryde med lidt olie så det "falder sammen", eller kommes i et dørslag og overhældes med kogende vand. 
  2. Pres størstedelen af vandet ud af spinaten.
  3. Kom alle ingredienser i en skål og rør rundt med en gaffel.
Assembly:
  1. Kom fyld på nederste 1/3 af pandekagen og rul den sammen og placer i et ildfast fad. Gør dette med alle pandekagerne. (Mine pandekager var for lange til fadet så jeg delte dem i 2 først.)
  2. Fordel tomatsaucen ligeligt ud over pandekagerne, og kom revet ost (og parmasan) ud over.
  3. Bag i ovnen ved. 200 gr. indtil det hele er varmet igennem og osten er smeltet, (ca. 15-25 min.)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar