mandag den 27. januar 2014

Veganske Røde Pølser



Efter succesen med at lave veganske flæskesvær så har jeg tænkt hvad jeg ellers kunne bruge rispapir til, og jeg fik den idé at bruge det skind til pølser og det virkede også =)

Det var mest af alt sjovt. Bare tanken om at jeg lavede mine egene veganske pølser fik et stort smil frem =)

Man kan selv bestemme hvilken længde og form pølserne skal have, dog syntes jeg personligt at de tyndere pølser var bedst. Mængden her er til en lille portion pølser, jeg syntes de smagte så godt at jeg lavede en dobbelt portion dagen efter. Jeg spiste nogle af pølserne til kartoffelmos, andre i hotdogs (de smager super godt med ketchup og ristede løg) og de sidste brugte jeg til veganske pølsehorn (opskrift kommer snart ;)
 
Jeg har planer om at prøve forskellige typer fars i fremtiden, så stay tuned =)

Ingredienser:
  • 1 stor rødbede - revet
  • ½ stor gulerod - revet
  • 1,5 spsk. Barbecue sauce
  • 3 fed hvidløg - presset
  • 2 tsk. Balsamico
  • 1.5 tsk. salt
  • 1 tsk. peber
  • *2,5 dl. havregryn
  • *2 dl. mel
  • Rispapir (helst kvadratiske)
*Der skal sandsynligvis mere til, bare hold blandingsforholdet.

Fremgangsmåde:
1. Bland alt undtagen rispapir i en stor skål. Tilsæt havregryn og mel indtil du har en konsistens hen af fars, den skal dog være en smule på den fugtige side.


2. Pres den en smule sammen og stil den i køleskabet i 30 min.


3. Efter de 30 min. er gået så tag en stor pande frem og kom koldt vand i. Læg et ark rispapir i indtil det bliver helt blødt.

Er du klar rispapir?

Du er ikke blød nok..!
Sådan..
 
4. Læg rispapiret på et stort skærebræt, og skær det i dele der passer til pølsernes størrelse (jeg brugte kvadratisk papir så det var nemmere at opdele). For mig passede det med at et ark kunne blive til 3 lange tynde pølser, eller 4 små tykke. (Brug ikke for meget rispapir da det bare bliver sejt at tygge på)


5. Tag en klump fars, form det til en pølse og læg på rispapiret. Fold rispapiret helt tæt omkring og luk den som man ville med en forårsrulle.


 


6. Nu har man et valg, hvordan vil man tilberede dem på. Jeg bagte nogle i ovnen og stegte nogle i lidt olie på panden. De er lige gode så længe man spiser dem varme, dog syntes jeg at dem på panden smagte bedre dagen efter. Den tredje mulighed er at friturestege dem. (jeg fik det ikke selv prøvet men hvis du gør det så må du gerne lige fortælle mig hvordan det gik =)

7. Hvis man bruger ovn så kan man bage dem v.225 gr. indtil let gyldne og sprøde.


8. Hvis man steger dem så gøres det ved middel-høj til høj varme indtil gennemstegte.


9. Spis dem som man ville en normal pølse, fx. til en brunch.

10. Så er der røde pølser : D



Sneak peak af næste opskrift:


8 kommentarer:

  1. Ser spændende ud... tror jeg vil prøve det i den nærmeste fremtid.

    SvarSlet
  2. Fedt! ... Dog kan jeg se du ikke putter olie i? Og har du prøvet at grille dem?

    SvarSlet
  3. Hej Stahl =)
    Nej jeg har ikke prøvet det endnu. Men det kunne være jeg skulle gøre det, hmm.. Det tror jeg faktisk jeg vil snart =D

    Jeg tror at du har ret, olie i farsen vil hjælpe med at give en dybere smag, især hvis man ikke steger dem i olie på en pande =)

    SvarSlet
  4. Ville man kunne bytte rødbeden og guleroden ud med andre rodfrugter, eller måske helt andre grøntsager? Og hvor mange gram grøntsager er det i så fald der skal bruges? :)

    SvarSlet
  5. Det vil du helt sikkert, De vil selvfølgelig ikke blive røde :p

    Jeg er ikke sikker på hvad der vil ske hvis du bevæger dig ud over rodfrugts genren rispapiret vil nok holde på væsken, men nok ikke blive så sprød.

    Mht. mængden, så er det ikke det der tæller, det handler mere om at få en fast og velsmagende fars =)

    SvarSlet
  6. Tak for hurtigt svar! Hvis de skulle laves til en glutenallergiker, ville man vel godt kunne bytte hvedemelen ud med f.eks. rismel eller majsmel ikke? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selvfølgelig. Så længe du får en nogenlunde fast konsistens. Rispapiret vil hjælpe med at holde sammen på det.

      Slet