onsdag den 29. januar 2014

Veganske pølsehorn


 
Jeg plejede ofte da jeg var kødspiser at lave masser af pølse og baconhorn. Jeg elsker stadig at bage, og jeg har søgt dyrevenlige alternativer til de to som ikke krævede at jeg skulle købe soya produkter som har det med at være en smule dyre. For ikke så længe siden fandt jeg på Veganske Baconhorn og her kommer så mit første (officielle ihvertfald ;p) bud på billige pølsehorn.

Jeg brugte mine hjemmelavede røde pølser og de gjorde jobbet fint. Man skal dog være klar over at der er en stor forskel på dem og normale pølser. Mine røde pølser er meget mere "dense" og derfor er konsistensen fastere og de mætter mere end normale pølser.

Med hensyn til prisen, så er det sådan, som jeg sagde i min opskrift på rødbede bøffer, at kg prisen på rødbeder ca. er 10 kr, så meget billigere kan det ikke gøres =)


Ingredienser:
Dejen:
  • 50 gr. gær
  • 6 dl lunken plantemælk eller vand (eller en blanding af de to)
  • 2 tsk. salt
  • 4 spsk. sukker
  • 2 dl olie
  • ca. 1 kg hvedemel

Andet:
  • 4 portioner rød(bed)e pølser - skåret i halve hvis lange.
  • Dine favorit kondiments; 
    • Ketchup, sennep, BBQ sauce og Ristede løg er dem jeg bruger.
  • 1,5 dl. Plantemælk til pensling


Fremgangsmåde:

1. Opløs gæren i den lunkne væske og bland derefter, salt, sukker og olie i.

2. Tilføj mel indtil dejen er fast nok til at ælte, og ælt den indtil den er helt smidig.

3. -Stil den til at hæve et lunt sted i en times tid.-

4. Slå dejen ned, og del i 6 lige store boller.

5. Tag én bolle, og rul den ud til en cirkel (ca. 40-50 cm. i diameter) med en kagerulle. Del den langs midten 4 gange så du ender med 8 lige store trekanter.


6. Nu skal man bestemme sig for om man vil have noget i udover pølserne (det vil jeg anbefale). Tag fyldet, fx. Ketchup, sennep og ristede løg (en klassisk mestersvend) fordel det på enden af trekanten, læg en pølse på og rul sammen.


7. Læg de færdigt formede horn på en bageplade dækket med bagepapir, og stil til at efterhæve i 30 min. et lunt sted.


8. Pensl hornene med plantemælk og bag i en forvarmet ovn på 175 gr. (varmluft) i 12-15 min. indtil gyldne (ca. 12-15 min. Stil dem til at køle af på en rist.


9. Spis som de er, eller server med yderligere dyppelse til. Perfekt til madpakken =)

10. Velbekom =)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar