søndag den 1. juni 2014

Bagekartoffel med BBQ fyld


Desværre det bedste mit kamera kunne præstere :-/

Bagekartofler med fyld er en klassiker, og når man kombinerer den med månebarnets facon så har man noget der sagtens kunne gå hen og blive en stabil ret i mit køkken.

Man kan godt servere den som tilbehør, men kombinationen af den rustikke bagte kartoffel, den salte BBQ-marinade, facon, løg og champignoner gør denne ret et måltid i sig selv.

Jeg valgte at bruge silken tofu fordi jeg ville se om det i sig selv kunne holde sammen på fyldet, og det gik fint =)

Der er nok til 4 bagekartofler, og jeg kan sagtens spise 2 selv, men jeg var også sulten. Så det er 2-4 personer alt efter tilbehør og sult.

Ingredienser:

  • 4 bagekartofler - renset
  • Oliven olie
  • 200 g. silken tofu - i tern
  • 200 g. Champignon - groft hakket
  • 1 løg - groft hakket 
Barbeque Marinade:

  • 8 spsk. olie
  • 6 spsk. eddike
  • 2 spsk. ketchup
  • 2 spsk. sojasauce (eller tamari)
  • 2 tsk. brun farin
  • 4 fed hvidløg - presset
  • 5 tsk. paprika
  • 4 spsk. gærflager
  • 2 tsk. karry
  • 4 tsk. salt
Andet:
  • Timian

Fremgangsmåde:
  1. Kom bagekartoflerne i en forvarmet ovn på 200 gr. (180 gr. varmluft) og bag i 1 time. Imens den bager forberedes fylde:
  2. Varm en pande op til medium-høj varme og steg tofuen indtil brunet ca. 5-10 min. (den vil smuldre fuldstændig som man rør rundt i det).
  3. Imens det steger blandes alle ingredienserne i marinaden. 
  4. Kom den stegte tofu i marinaden og rør det sammen. 
  5. Steg champignonerne på den stadig varme pande indtil de har frigivet deres væske og er blevet en smule brune.
  6. Kom champignonerne og løgene ned i marinaden og rør det sammen. Lad det trække i et par minutter.
  7. 10 min. før kartoflen er færdig så kommes alt fyldet og marinaden på panden og steges igennem på medium varme.
  8. Når kartoflen er færdig skæres toppen af med en skarp kniv (ca. den øverste 1/6 dl af kartoflen skæres af). Og fyldet skrabes ud med en ske, pas på ikke at ødelægge skindet, lad en tynd hinde af kartoffel være langs skrællen så den holder formen.
  9. Bland kartoffelfyldet sammen med resten af fyldet, fyld de tomme skind med så meget fyld som man kan stoppe ned i (der vil være en del tilovers, det kan serveres ved siden af). Drys med lidt timian.
  10. Bag i ovnen i 10 min. og server =)

   
(Inspiration: http://maanebarnet.org/2012/05/31/facon/ & http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=18881)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar