tirsdag den 15. januar 2013

Rødbedebøffer (5 stk)





Jeg var en smule betænkelig ved denne opskrift dels på grund af at jeg aldrig har været glad for syltede rødbeder, og dels fordi at der ikke skulle noget bindemiddel i (æg/hørfrøsslim) og det virkede lidt for godt til at være sandt. Men alle bekymringerne forsvandt ved den første bid, og med en kilo pris på 10 kr for rødbeder kan man heller ikke klage over prisen ;)

Ingredienser:
  • 2 store rødbeder - skrællede
  • 1 løg - fint hakket
  • ½ rødløg - finthakket
  • 2 fed hvidløg - presset
  • 2 spsk balsamico
  • 2 tsk. paprika (kan undlades ell. ombyttes med favorit "røde" krydderi)
  • 1 tsk. salt
  • Peber
  • 2-3 spsk. mel (minimum, ofte meget mere*)
  • 2-3 dl. havregryn (samme som med melet)
*Det er svært at sige præcis hvor meget, det kommer helt an på hvor saftige rødbederne er nemlig. Prøv dig frem med 1 spsk. mel og 1 dl havregryn af gangen.


Fremgangsmetode:
1: Riv de skrællede rødbeder groft og kom i en skål (det kan være fornuftigt at tage et forklæde på da saften (omend pæn) misfarver).
2: Kom løgene, hvidløget, balsamicoen og krydderierne i, rør rundt med en gaffel.
Farsen
3: Kom mel og havregryn i indtil "farsen" har en passende konsistens.
4: Stil i køleskabet i 30-60 min. Forbered tilbehøret imens.
5: Når "farsen" har hvilet formes bøfferne, det kan enten gøres i hånden eller (som jeg gjorde) i en form.
Bøfferne formet
 6: Steg dem på en medium-high temperatur indtil færdige, vend dem fra tid til anden, de skal være sprøde på begge sider og varmet igennem. (mine var 1,5 cm tykke og tog 10 min. i alt.)
7: Rigtig lækker spise =)
                       
Lækker burger mmm... =D


Serveringsforslag:
  • De er rigtig gode i burgerer. Jeg serverede dem på en simpel fuldkorns krydderbolle med salat, agurk, tomat, peberfrugt, revet gulerod, pandestegt aubergine, og lidt ost. De kunne lige så godt have været på en restaurant.
  • De vil være gode til ovnristede kartofler.
  • Hvad end man ville spise en traditionel hk. oksekødsbøf til vil disse gøre jobbet.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar