søndag den 22. september 2013

Pirogger


Vi havde fællesspisning på mit studie i fredags og vi skulle alle have en ret med. Mit valg faldt på pirogger, det var noget jeg ikke havde prøvet før så jeg var nysgerrig.

Det blev gode, omend ret store, så jeg vil skyde på at hvis man går efter 24 ud af 1 pakke gær så bliver størrelsen passende.


Dejen blev dejlig blød, jeg er ikke sikker på om det er opskriften eller fordi jeg siede melet i istedet for bare at dumpe det i. (jeg vil undersøge dette!)

Fyldet jeg brugte var stuvet spinat, men man kan bruge hvad man har lyst til så længe det ikke er for fugtigt.

Ingredienser:
  • 50 g gær
  • 5 dl vand - lunkent
  • 3,5 spsk. rapsolie
  • 3,5 tsk. havsalt
  • ~900 g hvedemel
  • mælk til pensling
  • *evt. sesamfrø




Fremgangsmåde:
1: Opløs gæren i det lunkne vand. Tilsæt olie og salt.

2: Rør melet i lidt af gangen (brug evt. en si) indtil dejen slipper skeen og fingrene.

3: Ælt dejen  godt igennem indtil den er blød og eftergivende.


4: Dæk med et fugtigt viskestykke og stil et lunt sted til at hæve i 30 min. (-Imens det hæver laver man sit fyld-)
 
5: Når dejen har hævet slår man den ned og deler den i 24 lige store dele. Rul hver del ud i en cirkel på størrelse med en underkop.

6: Kom en skefuld fyld i hver af cirklerne. Fold den øverste kant nedover den nederste og luk med fingrene.

7: Tag en gaffel og pres langs hele lukningen for at lukke den helt tæt.


8: Placer dem på en bageplade og stil til at efterhæve i 10 min.


9: Pensl med mælk (strø evt. sesamfrø ud over) og bag midt i en forvarmet ovn v. 200 gr. for 15 min.


10: Server som en snack, eller tilbehør til aftensmåltid.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar