søndag den 22. december 2013

Daddelkugler (Grøn. Sund & lækker!s sunde havregrynskugler)



Hér er årets første juleopskrift, (ja det er lidt sent at den først kommer d. 22 dec :p)

Jeg prøvede for første gang at lave daddelkugler som et sundere alternativ til mine traditionelle havregrynskugler, og de smagte rigtig rigtig godt. Jeg fandt opskriften hos Henriette Vesterbak fra "Grøn, sund & lækker!" og jeg vil da lige anbefale jer at tjekke hendes blog ud også =)

Da det var første gang jeg lavede dem så eksperimenterede jeg lidt, jeg blandede en del af kuglerne med appelsinsaft, og jeg rullede dem i hele 5 forskellige ting.Min favorit var kardemommen =)

NB! De mætter rigtig meget(!)

Ingredienser:
(nok til 25 [store] stk)
  • 150 g dadler - udstenede
  • 1 dl mandelmælk* Eller appelsin saft
  • 80 g havregryn
  • 50 g kokosmel
  • 20 g kakaopulver
Pynt til rulning:
  • Rørsukker
  • Knuste bananchips
  • Kokos
  • Kardemomme
  • Kakaopulver
 *Kan erstattes med anden mælk, stærk kaffe eller appelsinsaft, tilsæt da nogle dråber mandel essens!

Fremgangsmåde:
1: Blend dadler og mælk sammen med en stavblender.

 

2: Tilsæt de øvrige ingredienser og rør rundt med en ske.


3: Når de er mikset nogenlunde sammen så begyndt at ælte det med dine hænder indtil du har en fast kugle.


4: Tag en klump og rul den ud til en pølse. Skær pølsen i klumper på den størrelse man ønsker og form klumperne til kugler.


5: Kom pynten i små skåle, og rul kuglerne deri. (Hvis pynten har svært ved at hænge på så kan du dyppe fingrene i vand og påføre et tyndt lag på kuglerne lige inden du ruller dem.)


6: Læg dem på et fad eller i en dåse og stil dem køligt indtil de skal spises.


7: Server som juleslik =)
     
(Inspiration: http://henriettevesterbak.wordpress.com/2013/08/27/de-sunde-havregrynskugler/ )

Ingen kommentarer:

Send en kommentar