fredag den 19. juli 2013

Nutella!


That's Right! Vi skal lave Nutella =D

Smagen er mere hasselnøddeagtig i starten end "rigtig" Nutella, men den rammer de samme eftertoner. (Og jeg syntes at hasselnødder smager super, så det er ikke et problem for mig =)

Efter den fik lov til at køle helt af i køleskabet blev smagen endnu mere som rigtig Nutella, og konsistensen blev også tykkere, så den største forskel er egentlig at min er mere kakao mørk : p

Det store spørgsmål er; "Vil jeg lave det selv i fremtiden eller vil jeg købe det i butikken?" Jeg vil helt klart lave det selv, det er billigere, smager mere af nødder, og så er det ret sejt at spise sin egen nutella ;-)





Ingredienser (nok til 1x 350 g Nutella glas):
  • 200 g hasselnødder
  • 4,5 spsk. kakaopulver
  • 110 g puddersukker
  • 1/5 tsk. salt
  • 0,5 tsk. vanille ekstrakt
  • 1,25 dl rapsolie





Fremgangsmåde:
1: Læg hasselnødderne på en bageplade og bag i en forvarmet ovn v. 200 gr. indtil gyldenbrune. (Den originale opskrift sagde 10 min. men det tog kun min miniovn 4 min. så hold øje med dem!)

Bagte hasselnødder er en af mine favorit dufte !

2: Tag dem ud af ovnen...
 

              ...og hæld dem i en skål, tag en anden skål (eller et låg) og ryst dem kraftigt så skindene ryger af.

3: Put dem i en foodprocessor og puré dem i 4-5 min. indtil de begynder at frigive saft.

 
I den opskrift jeg fandt var deres blevet
 til en flydende masse, no such luck for me.
4: Tilsæt kakao, puddersukker, salt og vanille og blend et par minutter.

5: Tilsæt rapsolien og blend i 30 sek. Smag til med kakao og puddersukker.

6: Put i et passende glas : p

Jeg lavede kun ½ mængde,
derfor er det ikke fyldt til randen ;)

DISCLAIMER! 
Jeg tager intet ansvar hvis man laver det og spiser hele glasset på 1 dag : D


Inspiration: 
(http://www.browneyedbaker.com/2013/02/21/homemade-nutella-recipe/ og http://9gag.com/gag/5580371)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar