onsdag den 21. maj 2014

Random boller (16 stk.)



Jeg rejste mig op en dag for at hente noget, og pludselig blev jeg ramt af en spontan lyst til at bage, jeg droppede alt hvad jeg havde i hænderne og gik i køkkenet.

Jeg kom de sædvanlige ting i dejen, gær, mælk, olie, salt.
Så syntes jeg de skulle være lidt bedre så jeg kom hørfrø og havregryn i.
Så fik jeg lyst til at de skulle være anderledes, og jeg begyndte at komme karry og timian i.

Jeg var meget spændt da de var i ovnen, men det duftede rigtig godt så jeg var ved godt mod. Og efter første smag var jeg overbevidst om at jeg havde et hit.

De smager perfekt med smør på, og pga. krydderierne så behøver man ikke andet.

Ingredienser:
(16 stk)
  • 25 g. gør
  • 7 dl. lunken væske (jeg brugte en blanding af kold  mælk og varmt vand)
  • 2 spsk. olie
  • 2 tsk. salt
  • 1 spsk. karry
  • 3 tsk. timian
  • 1 dl. hørfrø
  • 1,5 dl. havregryn
  • 1-1,5 kg. mel
  • Birkes
  • Sesamfrø
  • Groft salt
Fremgangsmåde:

1. opløs gæren i vandet. Lad det stå i 5-10 minutter indtil det syder.

2. Kom olien og krydderierne i og rør rundt.

3. Rør hørfrø og havregryn i.

4. Kom mel i indtil dejen er smidig og håndterbar.

5. Ælt dejen grundigt, og lad den hæve et lunt sted, under et fugtigt viskestykke i 1,5 time.

6. Slå dejen ned form til 16 boller og læg dem på en bageplade dækket med bagepapir.


7. Lad dem efterhæve i 30 min.

8. Pensl dem med koldt vand, og drys birkes, sesamfrø eller groft salt ud over.

9. Bag dem i en ovn v. 180 gr. i 12-18 minutter.

10. Lad dem køle lidt af inden de bliver spist.

 (Inspiration: universet / min hjerne)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar