torsdag den 5. september 2013

Brun sovs (vegansk)


De havde endelig fået rødbeder i Rema igen, det er noget jeg virkelig har savnet hele sommeren så det skulle fejres med rødbedebøffer. Jeg lavede kartoffelmos til og så tænkte jeg "hmmm.. bøffer, kartofler... så mangler jeg bare en brun sovs", jeg har ikke spist brun sovs siden jeg blev vegetar så den skulle lige genopfriskes med en google søgning, og nøj hvor smagte det godt, tak til Jens Drejer =)

Ingredienser:
  • 40 g. Magerine
  • 1,5 spsk. mel
  • Vand fra kartoflerne
  • ½-1,5 grøntsagsboullion*
  • Brun kulør
  • 1 tsk. Balsamico
  • ½ tsk. brun farin
  • Salt & Peber
evt.
  • 1 dl. Sojafløde
*Der er stor forskel på hvor kraftige bouillioner er i smagen, så tag ½ af gangen.

 Fremgangsmåde:
  1. Smelt magerinen i en lille gryde. Tilsæt melet og rør rundt med et piskeris (nu har du en roux ). Lad det stege lidt under omrøring indtil det lugter af ristet brød.
  2. Kom vandet fra kartoflerne i under omrøring et par dl. af gangen indtil den har den ønskede konsistens.
  3. Tilsæt boullion, balsamico, farin og rør rundt. Tilsæt kulør indtil den har opnået den ønskede brunhed (ja det er et ord :p ) *tilsæt fløden
  4. Smag til med salt og peber.
  5. Giv sovsen et opkog (bring den i kog under omrøring og skru ned for varmen)
  6. Server =)
(Inspiration: http://jensdrejer.wordpress.com/2013/03/16/brun-sovs-a-la-vegan/)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar