søndag den 22. december 2013

Faux Flæskesteg med Flæskesvær! (Vegansk)




En af de første "rigtige" retter jeg prøvede da jeg blev vegetar var en nøddesteg. Det var juleaften sidste år, desværre smagte den ikke ret godt og skuffelsen over den har afholdt mig fra at prøve igen.. indtil nu!

Jeg fik en idé til at lave sprøde veganske flæskesvær og man kan ikke have flæskesvær uden steg, så jeg ledte efter en ny opskrift, jeg fandt en på en linsepostej, den tog jeg og modificerede den så den blev mere efter min smag. Resultatet var godt, RIGTIG godt!

Jeg serverede den med kogte kartofler, lidt revet gulerod og brun sovs.

(De lidt skæve mål er fordi jeg har koncerteret den fra engelske mål)

Ingredienser:
(6-8 personer)
steg:
  • 1,8 dl grønne linser
  • 4,2 dl vand
  • 1 grøntsagsbouillion
  • 200 g champignon - hakket
  • 1 løg - hakket
  • 2 fed hvidløg - finthakket
  • 2 spsk. oliven olie
  • 1 lille grøn chili
  • 2,5 dl kogte ris (jeg brugte Jasmin ris)
  • 0,6 dl BBQ sauce
  • ½ tsk. salt
  • 1 tsk .peber
  • 1 spsk. frisk timian
  • Masser af muskatnød


svær:
  • 8 plader rispapir
  • Salt
  • Olie til dybstegning
Fremgangsmåde:

1: Stegen: Skyl linserne og kom dem i en gryde med vandet og bouillionterningen. Kog i 20-30 min. indtil helt møre. Mos dem med en kartoffelmoser.


2: Kom champignonerne på en tør pande og steg dem ved middel-høj varme indtil det meste af væden er fordampet og de er brunlige.

3: Når champignonerne er brunede så kom lidt olivenolie på panden og sauter løg, hvidløg og chili i nogle minutter indtil løgene er gyldne.


4: Kom de moste linser i en skål. tilføj champignon, løg-hvidløg-chili, risene, BBQ saucen og krydderierne - kort sagt alle ingredienserne.


5: Rør det godt sammen med en ske, smag til med krydderierne, og pres det blidt ned i en form smurt med lidt olie. Spred evt. lidt mere BBQ sauce ud over toppen.


6: Bag  i en ovn v. 175 gr. i 60-70 min. 

7: Sværene: Imens stegen bager så laves sværene.

8: Dæk rispapirene med koldt vand (dette kan gøres ved at fylde vand i en stor pande og lægge det deri) indtil den hårde/seje konsistens er væk og det er helt blødt og medgørligt. Spred det ud på et skærebræt og drys salt ud over.


 9: Rul det sammen og del i to "flæskesvær". Dybsteg dem i olie indtil gyldne (5-10 min.) Vær opmærksom på at når de steger så har de tendens til t klistre sammen, dette kan man bruge til sin fordel og lave en bred række så det minder endnu mere om flæskesvær, eller man kan holde dem adskilt med en gaffel.

 
 

10: Servering: Tag stegen ud af ovnen og lad den stå og køle lidt af.


11: Vend den på et skærebræt og skær den i skiver (den falder sandsynligvis fra hinanden, heldigvis påvirker dette ikke smagen =) læg et par "svær" ved og server med brun sovs og kartofler.


12: Velbekom og glædelig jul =)


(Inspiration:  http://vegetarian.about.com/od/maindishentreerecipes/r/ricelentilloaf.htm )


2 kommentarer:

  1. Mmm, super god idé og ser bare mega lækkert ud - og man kan jo drysse rispapiret med de krydderier, man måtte ønske.

    SvarSlet
  2. Det kan man ihvertfald =) Den flæskesteg jeg fik i min opvækst var altid mega salt, så vanen magt :p

    SvarSlet