tirsdag den 31. december 2013

Dessert tærte 4-delt




Juleaften for mig var fællesspisning sammen med en masse rare mennesker. Vi skulle alle have en ret med, og jeg valgte at tage dessert med da jeg elsker at lave dem.

Jeg havde valget mellem flere forskellige fyld, og jeg kunne ikke bestemme mig, så jeg valgte dem alle =)

Der er 4 slags fyld, Blåbærsorbet, Kaki creme, kokosflødeskum og min nye favorit; appelsin-kokos creme som jeg nu vil kalde "Dessertens Hummus" Jeg ved godt det er noget af en påstand, men lav den selv og smag hvor god den er.!

Tærten er bedst kold, og alt i den kan tåle at komme i fryseren UNDTAGEN kokosfløskummen! Så hvis du fryser den ned, så lav cremen til sidst! (Jeg lavede den fejl at komme den i en industri fryser, og flødeskummen blev stenhård - Heldigvis kan i ligeså godt lære af mine fejl også :p )

Jeg formede dejen i 3 Yin-Yang forme omkring en centrum hvor kokosflødeskummen kom i, så alle slices af tærten ville få flødeskum med. Du kan selvfølgelig forme den helt som du selv vil, det er nemt og hurtigt med mandel-daddelbunden =)

Jeg kunne ikke komme på et passende topping til kaki cremen, så jeg undlod det. Mandariner ville være o.k. men ikke perfekt, jeg skal nok opdatere hvis jeg kommer på noget bedre.

Når du laver flødeskummen så sørg for at kokoscremen er helt afkølet under piskning, for at afhjælpe det så kom piskeris (fra elpiskeren) og røre skålen i fryseren inden piskningen.

Du kan sagtens erstatte et eller flere af fyldene med dine egne =)


Ingredienser:
Bunden:
  • 6 dl. Mandler - lagt i vand i mindst 30 min.
  • 6 dl. Dadler
Fyld 1 - Blåbær sorbet:
  • 1 Banan - Frosne/friske*
  • 3 dl. Blåbær - Frosne/friske*
Pynt:
  • 7 Blåbær
* Et af fyldene skal gerne være frossen så man ikke behøver at fryse den bagefter.

 Fyld 2 - Kaki creme
  • 2 Kakifrugter - godt modne - uden skind
  • 6-8 dadler - udstenede
 Fyld 3 - Appelsin/kokos/daddel creme - Dessertens Hummus
  • 6-8 dadler - udstenede
  • 2 dl. kokos kød (den faste hvide del)
  • 1-2 appelsiner - saften 
Pynt:
  • 1/4 æble i skiver
  • Kanel
Fyld 4 - Kokos flødeskum
  • 1 ds. Kokosmælk afkølet
Fremgangsmåde:

1: Bunden: Hæld vandet fra mandler og dadler, lad dem dryppe af.

2: Kom mandlerne i en foodprocessor og hak dem indtil mellem-hakket. Tilføj dadlerne først 3 dl. så 1 dl. af gangen indtil dejen har den konsistens man ønsker.

3: Spred det ud i et fad eller springform dækket med bagepapir. Lav en kant langs kanten, og lav dæmninger der inddeler tærten i 4 dele. Følg gerne mit eksempel =) 


4: Fyld 1: Kom banan i en foodprocessor og blend indtil cremet. Tilsæt blåbær. 

5: Fyld 2: Kom kakifrugt og dadler i en foodprocessor, blend indtil en ensartet masse. 

Helt moden kakifrugt u. skind

6: Fyld 3: Kom dadler og kokos i en foodprocessor, blend kort sammen, tilføj appelsinsaften og blend til en tyk creme. 

Ser det ikke bare lækkert ud!?
7: Drys kanel ud over æble skiverne, og mix det godt sammen.

8: Fyld 4: Tag dåsen ud af køleskab/fryser, åbn den, og fjern det øverste faste lag, undgå at få vandet med.

9: Læg det i den afkølede skål, og pisk det med en elpisker indtil det er luftigt, (det tager lidt tid). 

10: Samling: Kom creme 1,2 og 3 i hver deres kant-lomme og kom flødeskummen i midten. Fordel pynten på hver af cremerne, server =)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar