søndag den 5. januar 2014

Veganske Baconhorn (40 stk.)


For nogle år siden opfandt jeg baconhorn, som er luksus udgaven af normale pølsehorn. Efter jeg blev vegetar har jeg søgt en passende erstatning, dette er første reelle forsøg.

Jeg har erstattet baconen med Aubergine Bacon. Jeg har valgt beauvais ketchup fordi den er sød, så den står imod auberginens naturlige bitterhed. (jeg prøvede først med barbecue sauce)

Ingredienser:
Dej:
  • 50 g. gær
  • 5 dl lunken væske (mælk, vand eller en kombination)
  • 1,5 tsk. salt
  • 3 spsk. olie
  • ca. 1200 g. Hvedemel
  • 1 dl Sesamfrø
  • mælk til pensling 
Fyld:
  • 3 Auberginer
  • Barbeque Sauce
  • Beauvais ketchup
Fremgangsmåde: 

1. Dej: Opløs gæren i den lunkne væske. Tilsæt Salt og olie.

2. Rør melet i lidt af gangen indtil en dejen er blevet fast nok til at ælte.

3. Ælt i ca. 10 min. indtil dejen er smidig. Stil til at hæve i 1 time. 

4. Aubergine Bacon: Skær toppen af auberginen, del i 2 på langs, og skær auberginen i tynde skiver på langs.

5. Smør begge sider med Barbeque sauce, placér på en rist dækket med bagepapir.


6. Bag i en varm ovn på 150 gr. ca. 10 min. Tag ud, vend stykkerne om og bag ca. 10 min. endnu til de er er tørre/seje eller sprøde, hold godt øje med dem så de ikke bliver sorte. Tag ud og læg på en tallerken til afkøling (de vil blive mere sprøde når de køler af.) 

Nogle af disse fik lidt for meget :-/
7. Auberginehorn: Når dejen er færdig med at hæve slår man den ned, og deler den i 5 lige store dele.

8. Tag en klump og rul den ud til en cirkel. Del den i 8 trekanter. Smør lidt ketchup på den ene ende, læg et stykke "bacon", og rul den sammen.

9. Læg hornene på en bageplade, forsøg så vidt muligt at gemme bacon enderne væk under dejen da de ellers bliver sorte under bagningen, lad stå til efterhævning i 15 min.


10. Pensl med mælk, og  bag i en varm ovn på 200 gr. i 12-14 min. indtil sprøde.

11. Lad afkøle på en rist. (fjern evt. afbrændte stykker aubergine)




Alternativ fyld: -Linsebolognese

Ingen kommentarer:

Send en kommentar