søndag den 29. september 2013

Grønkåls chips


Så fik jeg endelig prøvet de verdenskendte grønkåls chips.

Jeg prøvede 2 krydderiblandinger, en med karry og en med hvidløg, og jeg syntes bestemt at karry var den bedste så den kommer med her. Men når man laver sine egne er det bare at komme sine yndlingskrydderier på .

Ingredienser:
  • 2 store blade frisk grønkål pr. mand
  •  2 spsk. olivenolie
  • ½ tsk. salt*
  • ½ tsk. peber
  • 1-2 tsk. karrypulver
 *Det er ikke nødvendigt med mere salt da grønkålen selv har en let salt smag.

Fremgangsmåde:

1: Skyl bladene godt. Lad dem ligge og tørre af.

2: Bland olien og krydderierne i en skål.

3: Når bladene er tørre skærer man stilken fra, og skærer/river bladene i halvstore stykker (ca. 5x5 cm)


4: Kom bladene op i krydderiblandingen og rør rundt så de alle bliver godt dækket.


5: Spred bladene ud på en bageplade dækket med bagepapir. Sørg for at de ikke overlapper hinanden.


6: Nu skal de bages, og hér skal man være meget opmærksom da de hurtigt går fra at være mørkegrønne til sorte. En kilde jeg fandt sagde 180 gr i 10 min, en anden sagde 120 gr  i 25-30 min. Jeg bagte min første omgang i midten på 175 gr i 4 min og de brændte på. Så anden omgang fik ca. 8 min. v. 140 gr. hvor jeg vågede over dem konstant. Kort sagt, vær opmærksom!

De er færdige når de er mildt gyldne (giv dem hellere lidt mindre end lidt for meget).


7: Server som en hygge snack.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar