søndag den 5. april 2015

Pandekager - The easy(/ier) way!




Tro det eller ej, men jeg har siden jeg blev veganer haft problemer med at lave pandekager, de faldt ofte fra hinanden eller smagte bare ikke helt rigtigt (and don't get me startet about glutenfree pancakes! de var et sandt mareridt!)

Jeg har prøvet flere opskrifter i håbet om at finde én opskrift der var ligeså nem og fleksibel som dem med æg, men uden håb. Men så forleden stødte jeg på noget, det var ikke rigtig en opskrift, men mere en guideline. Der var i en vegansk pandekage tråd på facebook, hvor folk havde skrevet at de slet ikke brugte nogen form for erstatninger, bare mel, plantemælk og div. krydderier!

Det fik tandhjulene igang, hvis det ikke er erstatingerne der får dem til at hænge sammen, then what!?

Svaret: Tid! (det er ihvertfald det der virker for mig :p

Jeg laver en god tyk dej og så får det lov til at stå i køleskabet i 15-30 min. Jeg er ikke helt sikker hvad der sker, men jeg er 90% sikker på at det er noget med gluten, ihverfald bliver dejen tykkere og mere sammenhængene.

Grunden til at den hedder "The easy(/ier) way" er fordi jeg plejede at stå med dl mål og vægt, nu hælder jeg nu bare ingredienserne i en skål på slum, og resultatet er meget bedre =D


Denne metode virker både til dessert- og til madpandekager.

Der er ikke nogle præcise mål, da det lidt er pointen :p


Ingredienser:

  • Plantemælk
  • Krydderier:
    • Sød: sukker, vanille, vanillesukker, Kardemomme. (etc.)
    • Salt: Salt, muskatnød, karrypulver, hvidløgspulver. (etc.)
  • Bagepulver (altid lige omkring 1 tsk.)
  • Mel
Tilbehør:
    • Sødt: Jordbær, banan, mørk chokolade, sirup (o.lign)
    • Salt: Stegt peberfrugter, champignoner, hot sauce (o.lign)

Fremgangsmåde: (okay, det bliver endnu én af de lange, så hold godt fast og tungen lige i munden!)

  1. Hæld plantemælken i en skål. (You're doing good!)
  2. Kom de krydderier i du har lyst til. (Steady now, steeady now!)
  3. Tilsæt bagepulver og rør det sammen. (Brace yourself!)
  4. Tilsæt mel lidt af gangen indtil du har en dejlig tyk, men stadig flydende dej. (Hang on!)
  5. Stil i køleskabet i 15-30 min. (May the lord have mercy on our souls!)
  6. Varm en nonstick pande på middel til middel-høj varme. (What is going on!!??)
  7. Kom en god mængde dej på panden - jeg går efter lige omkring 1 dl. (huh! this isn't so bad..)
  8. Lad den stege indtil bobler formes i dejen og kanten begynder at gyldne. (Jesus is that you?)
  9. Vend pandekagen og steg indtil gylden på den anden side. (Nope, that's not Jesus!!!)
  10. vend den over på et fad og steg resten af pandekagerne på sammen måde. (RUUN!!!!)
  11. Server dem med tilbehør - Enjoy! =)



  

mmm.. Bubbles = næsten klar til at vendes!  -  mmm... delicious golden color, can't wait!    

Ingen kommentarer:

Send en kommentar