fredag den 25. april 2014

Vegansk naan brød (ca 10 stk)



Naan brød er mit favorit mad brød, det er så blødt og smagfuldt. Jeg skulle have noget indisk mad og ville selvfølgelig have naan til, men hvordan laver man det lige vegansk? Jeg fandt en opskrift og brugte den samt min tidligere naan opskrift som inspiration til at lave min egen og det smagte præcis som det skulle =)

Jeg har ikke frisk koriander i mine fordi jeg ikke kan lide det (fandt jeg ud af da jeg lavede naan brød første gang :p ) men hvis det er noget for dig så kom det endelig i =)

Ingredienser:
  • 1 pakke tørgær
  • 2,5 dl. lunken vand
  • 2 spsk. sukker
  • 6 spsk. plantemælk
  • 1 dl. yoghurt (kan undlades)
  • 1 tsk. løgpulver
  • 1 tsk hvidløgspulver
  • 2 tsk. salt
  • 1 tsk. bagepulver
  • 8-10 dl. mel
  • Oliven olie
  Fremgangsmåde:

1. Opløs gæren i det lunkne vand og lade det stå indtil det skummer.

2. bland sukker, mælk, (yoghurt), løgpulver, hvidløgspulver og salt i og rør godt rundt.

3. Kom bagepulver i og bland melet i et par dl. af gangen indtil du har en dejlig blød dej.

4. Ælt den rigtig godt (7-10 min.) jo mere æltning des blødere brød!

5. Læg dejen i en skål, kom lidt oliven olie over og smør den ind i et tyndt lag. Kom et fugtigt viskestykke over og stil den til at hæve et lunt sted i nogle timer (1-4 afhængig af hvor travlt man har).

6. Slå dejen ned og form den til bolde på størrelse med golfbolde. Læg dem på et stykke bagepapir og lad dem efterhæve i 30 min.


7. Varm en pande (gerne tykbundet) op på maks. varme. Tag en "bold" og rul den ud på et melet bord til den er et par mm tynd.


8. Læg den på panden og steg den (man behøver ikke fedtstof) indtil den er gylden på den ene side (slå evt. luftbobler ned), vend den og steg den færdig. Gør det samme med resten.

 
 

9. Nyd til en god indisk ret, eller for sig selv med smør og friskpresset hvidløg på.

 


(Inspiration: http://vegetarian.about.com/od/vegetarianindianrecipes/r/Vegan-Naan-Recipe.htm)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar