onsdag den 12. september 2012

Minimal kød kødsovs (MKK)

Jeg ville prøve at se hvor lille del kød man kunne komme i en kødsovs og stadig få "kødsovs-fornemmelsen" når man spiste den. Dette var første forsøg, og det blev ret velykket hvis jeg selv skal sige det (og det skal jeg jo da det er min blog!).

Ingredienser:
  • 250 gr Oksekød
  • 200 gr Gulerødder
  • 500 gr Champignoner
  • 1 Stort løg
  • 1 Rødløg
  • 1 glas (ca.400 ml) Marinara sauce (2 glas er også fint.)
  • 1 Rød peberfrugt
  • 4 fed Hvidløg
  • ½ Chilipeber
  • Salt
  • Peber
  • Timian
  • Olivenolie til stegning.

Fremgangsmetode:
Jeg plejer at forberede alle ingredienserne på forhånd så alt er klart når jeg skal bruge det.
  1. Skræl og riv gulerødderne.
  2. Champignoner, løg, rødløg, peberfrugt, hvidløg og chilipeber hakkes så fint som muligt. (Champignonerne skrumper ind så de må gerne være grovhakkede. Hvidløget kan evt. presses.)
  3. Kom olivenolie i en gryde og varm til middelvarme.
  4. Kom løg, rødløg og oksekød i og steg ved middel indtil kødet er brunet.
  5. Kom champinonerne i og skru op til medium-høj indtil størstedelen af vandet er kogt væk.
  6. Tilsæt gulerødder og gør det samme.
  7. Hæld marinara saucen over, skyl glasset med vand og hæld det i.
  8. Kom peberfrugt, hvidløg og chilipeber, salt, peber og timian i.
  9. Når det koger igen så skru ned på lavt blus, kom låg på og lad det simre i 2-4 timer. (Rør rundt i den et par gange imens det simrer.)
Den lange kogetid gør at grøntsagerne og kødet "fusionere" og det gør at man stadig får denne kødsovs-fornemmelsen.

Serveringsforslag:
  • Det smager rigtig godt sammen med nachos. Varm nogle Nachos i ovnen og kom MK kødsovs (ja, det er nu mit nye kælenavn for denne opskrift, mmm. MK kødsovs.) henover eller i en skål, noget salsa dip, evt. noget creme fraiche. Som Duffman ville sige "Oh, Yeah!"
  • Brug det i en "Shepperds Pie"-type ret (se hér)
  • Selvfølgelig går det godt sammen med Spaghetti.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar