tirsdag den 19. marts 2013

Chokoladekage (uden mel..! o.0 )




Jeg stod i den situation at jeg skulle lave en kage til en veninde som er allergisk over for hvede. Jeg begyndte at lede efter alternative meltyper der ville virke i kager, men så stødte jeg på en kage opskrift helt uden mel! Og det blev jeg bare nødt til at prøve =D

Hvordan smager den så i forhold til de kager med mel? Jeg syntes at den smager bedre end de kager jeg har prøver med mel.

Ingredienser:
dej:
  • 200 g mørk chokolade (min. 70%) - i mindre stykker
  • 150 g usaltet smør
  • 5 æg (medium) - opdelt i blommer og hvider
  • 150 g rørsukker
  • 100 g mandler - meget fint hakkede / stødte (jeg brugte en mini hakker )
  • 2 spsk. kakaopulver
  • 1 tsk. bagepulver
*evt.
Glasur:
  • 50 g chokolade
  • 1,5 spsk. usaltet smør
  • 1,5 tsk. mælk
  • 1,5 tsk. honning
  • en lille sjat vanille ekstrakt
Fremgangsmetode:

-Klargør en  23 cm springform med bagepapir i bunden, og smør langs kanten.

-Forvarm ovnen på 190 gr. C. (170 gr. varmluft).

-Kom smør og chokolade i en lille gryde og varm ved svag varme indtil det er smeltet sammen. Tag af varmen.

-Pisk æggehviderne stive (de er stive når man kan holde skålen på siden uden det bevæger sig).


 -Kom halvdelen af sukkeret i og pisk det sammen også.

-Pisk den anden halvdel af sukkeret sammen med æggeblommerne, indtil cremet og luftig.


-Bland æggeblommerne sammen med chokoladeblandingen og bland uden alt for kraftige bevægelser.
Flot ikke!?
-Fold æggehviderne ind i chokoladeblandingen forsigtigt så man bevarer luften i hviderne.

-Bland mandler, kakaopulver og bagepulver og mix godt. Kom det i chokoladeblandingen, inkorporer det forsigtigt i.

-Kom dejen i springformen og bag i ovnen i 40-50 min. Tjek med en bambuspind.

-Efter bagningen skal den hvile i 30 min. i springformen før denne tages af. Derefter skal den afkøle fuldstændig på en rist.
Hvis man vil have en hel glat overflade ligger man kagen med bunden opad!
Nu kan man komme flormelis eller kakaopulver udover og servere den som den er, eller man kan lave en glasur.

Glasur:
-Kom chokolade og smør i en gryde og smelt over svag varme.
-Når det er smeltet tilsættes de øvrige ingredienser og man rør rundt indtil den får en skinnende overflade.
(Lad afkøle 3 min. før det smøres udover kagen.)

-Nu kan man pynte med kokos, orangeknas (se hér) friske jordbær eller anden frugt.
En halvdel med kokos den anden med orange knas.

Velbekom! =D 



P.S.: For flere opskrifter uden hvede tjek: http://www.wheat-free.org/

Ingen kommentarer:

Send en kommentar