fredag den 28. juni 2013

Varmene gryderet (4 pers.)



Jeg lavede nogle bønnebøffer, men jeg var ikke tilfreds med resultatet. Dagen efter stod jeg og skulle finde ud hvad jeg skulle gøre med dem, og jeg besluttede mig at komme dem i en gryde med hvad jeg lige havde liggende, og det blev virkelig godt. Det blev en af de retter som amerikanerne kalder "comfort food", det føltes som om at maden giver dig et kram når du spiser det =D


Ingredienser:

 bønnebøffer:
  • 1 ds kidneybønner - drænet
  • 1 ds butterbeans - drænet
  • 1 løg - finthakket
  • 6 fed hvidløg -presset
  • 1 håndfuld persille - hakket
  • 4 spsk. havregryn
  • 4 spsk. mel
  • 2 spsk. tomatketchup
  • 1 spsk. HP-sauce
  • 2 spsk. grillkrydderi
  • Salt og peber
  • Olie til stegning
(Opskriften på bøfferne er hentet hér: http://thomaserex.wordpress.com/2013/05/26/bonneboffer/)

Gryderet:
  • 1 mirepoix
    • 1 Stang selleri - medium*-hakket
    • samme mængde gulerødder (ca. 3) - medium hakket
    • Samme mængde løg (ca. 1 stort) - medium hakket
    • 2 fed hvidløg - finthakket
    • 1 spsk. Olivenolie
  • 1 kg. kartofler - skrællede og i store tern
  • 3 cm chili - finthakket
  • 1 ds hakkede/flåede tomater
  • 1 rød peberfrugt - hakket
  • 2 bouillion terninger
  • 2 gulerødder - skrællede og i tern
  • 0,5 squash - i store tern
  • Peber
  • 1 tsk karry**
  • 1 tsk cayennepeber
* Ikke hakket af en åndelig person, men stadiet imellem grovhakket og finthakket = P
Jeg har ingen idé hvad jeg skal kalde det, "hakket" er for vagt, de bruger "medium-choppet" på engelsk men det lyder bare så mærkeligt på dansk, så hvis du kender den korrekte terminologi, eller har et godt bud, så må du meget gerne skrive det i kommentarfeltet = )

** Kan undlades

 Fremgangsmåde:
     
Bøfferne
  1.  Kom kidneybønner og butterbeans i en foodprocessor og kværn til det meste er en mos (du kan evt. bruge en gaffel hvis du ikke ejer en foodprocessor). Kom Løg, hvidløg og persille i og blend det med.
  2. Overfør det til en skål og kom ketchup, HP-sauce og krydderierne i, mix godt.
  3. Tilsidst tilføres havregryn og mel et par skefulde af gangen indtil det har en klæbrig men formbar konsistens (som frikadellefars). 
  4. Lad det hvile i køleskabet i 30 min..
  5. Form dem til kødboller (lidt mindre end en bordtennisbold) og steg dem på en pande ved høj varme indtil overfladen er gylden.
Gryderet
  1. Kom olie i bunden af en varm gryde (middel-temp) og kom alle mirepoix ingredienserne i. Steg i et minut og kom låg på. Lad det koge under låg i 5 min. indtil gulerødderne er møre.
  2. Kom chili og kartofler i gryden og lad dem stege med 1 minut. Kom dåsen med tomater, peberfrugt, bouillioner og krydderierne i.
  3. Dæk indholdet med vand (Husk! skyl den tomme tomatdåse), bring det i kog, skru ned for varmen og lad det simre under låg i 20 min. 
    1. Efter det har simret i 10 min. tilsættes kødboller og gulerødder og efter 15 min. tilsættes squashen, dette gøres så grøntsagerne stadig har lidt "bid" i sig når det bliver serveret.
  4. Smag til med peber (og karry), og hvis man er glad for hvidløg kan man presse et par fed i og lade det simre med et par minutter lige inden serveringen.
  5. Servér rygende varm, evt. med noget groft brød til.
  6. Velbekom.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar