torsdag den 14. november 2013

Lækre Spinatboller 16 stk.


Jeg havde lyst til at eksperimentere lidt forleden så jeg ville prøve at lave en anderledes type bolle med fyld. Jeg ville prøve at lave spinatboller, (jeg <3 spinat) og det blev nogle rigtig gode boller med masser af smag. En smule anderledes end de normale måder at lave boller med fyld, (fx gulerodsboller) da der både er røgløg og hvidløg i.

De er perfekte med smør, både lune og kolde, man behøver ikke ekstra pålæg pga. det ekstra fyld i dejen.

Ingredienser:
  • 50 g gær
  • 5 dl lunken væske (jeg brugte en blanding af vand og rismælk)
  • 2,5 tsk. salt
  • 2 spsk. olie
  • 2 dl solsikke kerner
  • 200-250 g frossen helbladet spinat - optøet
  • 1 ml. rødløg - fint hakket
  • 6 fed hvidløg - presset
  • ca. 1200 g mel
  • mælk til pensling
  • 1 dl sesamfrø
Fremgangsmåde:

1: Opløs gæren i det lunkne vand, tilsæt salt og olie.

2: Kom solsikke kerner, spinat, rødløg og hvidløg i.

 
 

3: Tilsæt melet lidt af gangen under omrøring indtil dejen er fast nok til at ælte.

4: Ælt godt igennem på en bordplade dækket med mel.

5: Stil til at hæve  i 1, 5 time et lunt sted.


6: Slå dejen ned og form dejen til 16 boller.

7: Læg dem på en bageplade og lad dem efterhæve i 30 min.


8: Pensl medmælk og strø sesamfrø udover.

9: Bag i en forvarmet ovn v. 200 gr i 15-20 min. indtil overfladen er fast og mild gylden.

10: lad køle af på en rist og server =)



Spinatbolle brugt som burgerbolle med en spinatbøf i midten (opskrift kommer senere) =)




Ingen kommentarer:

Send en kommentar