onsdag den 16. november 2011

Løgsuppe

(til 4 personer)
Min gamle livret, fik retten for første gang i Paris og var ved første øjekast ret skeptisk, men da valget var mellem snegle og dette valgte jeg 'the lesser of two evils'. Da retten kom ind og jeg fik smagt på det, fik jeg øjnene op for hvor god en simpel suppe kan være, og havde tjeneren tilladt det havde jeg fået løgsuppe til hovedret og dessert også.

NB! Gratineringen kan undlades..

Ingredienser:
  • Ca 350 g groft hakkede løg.
  • 30 g smør
  • 1½ L suppe (jeg bruger grøntsagsbouillion)
  • 1-2 laurbærblade
  • 4 skiver godt brød
    • evt. ost (til gratinering)
Fremgangsmåde:
  1. Brun løgene i smørret.
  2. Spæd til med suppen.
  3. Tilsæt salt, peber og laurbærblad.
  4. Kog 15 min. og smag til med salt og peber.
Gratinering:
  1. Kom en potion løgsuppe i en dyb tallerken.
  2. Læg en skive brød på overflade og drys osten henover.
  3. Bag i 2-5 min indtil osten er smeltet.
Serveres rygende varm.

Alternativer:
  • Jeg plejer at skifte lidt løg ud med rødløg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar